fredag 20 augusti 2010

Googles farlighet

För nästan ett år sedan sa Googles VD Eric Schmidt: "If you have something that you don't want anyone to know, maybe you shouldn't be doing it in the first place". Det är denna typ av inställning som präglar översittare, förmyndarsamhällen och polisstater. Många resonerar på detta vis, till dess ett intrång i privatlivet drabbar dem själva.

Google är ett reklamföretag. Dess produkt är du, den vanlige Internet-användaren. Dess kunder är stora bolag som vill nå ut med riktad reklam. Om du tror att du är en av Googles kunder har du helt missuppfattat situationen. Du är produkten och du används mer och mer hänsynslöst av Google för att ge bästa värde för kunderna.

Google tillverkar ett operativsystem för mobiltelefoner, Android, och ger bort det gratis. Bolag som SonyEricsson, HTC, Samsung, Motorola etc, har känt sig extremt pressade mellan å ena sidan jätten Nokia och å andra sidan nykomlingen Apple med sin iPhone. Man har därför med glädje accepterat Android som operativsystem för sina mobiler. Bra, tycker många, men dessa mobiltillverkare är nu till stor del i Googles händer. De har i någon mening sålt ut sin kärnverksamhet (eller omdefinierat vad som är kärnverksamheten).

Resultatet är att Google sitter som spindeln i nätet. Man vet vad folk vill ha (utifrån sökningar på Internet) och man vet nog snart var folk är. Inget annat bolag i världen har denna typ av information om miljontals människor. Det är inte alls säkert att detta är något som är bra för den vanlige världsmedborgaren.

Se upp för Google. De verkar, liksom Microsoft, vilja nå världsherravälde och jag ser inget som stoppar dem.