torsdag 25 december 2008

Macworld 2009

Apples beslut att inte delta i Macworld i San Francisco efter 2009 är bedrövligt. Jag har varit besviken när jag sett Apple dra sig ur expo efter expo, men jag har förstått varför. Det kostar väldigt mycket att delta i dessa mässor och Apple kan inte vara överallt. Men att dra sig ur Macworld SF är ge fingret till Apples mest lojala och hängivna kunder.

Macworld SF är mycket mer än en mässa. Det är en konferens med dussintals olika seminarier inom olika områden. Det är en samlingsplats för alla kändisar inom Mac-världen. Det är en kulturell händelse. Det som händer på Macworld SF kommenteras i en mängd olika Mac- och teknik-publikationer.

Apples beslut är kortsiktigt och okänsligt. De kunde ha minskat kostnaderna och tillfredsställt sitt kontrollbehov genom att sluta med Stevenoten och nöjt sig med en mindre yta på mässgolvet. Så länge Apple finns där, även i liten skala, är risken liten att Macworld SF försvinner.

I nuläget gissar jag att Macworld SF 2009 blir det sista "riktiga" Macworld. 2010 blir det en mindre sammankomst och 2011 läggs Macworld SF ner. Jag hoppas jag har fel. Macworld SF skulle i princip kunna fortsätta utan Apple, men jag är rädd att antalet besökare blir för få för att IDG ska fortsätta.

När Apple var på konkursens brant fanns vi på Macworld; nu när det går extremt bra för Apple, struntar de i sina kunder. Dåligt, mycket dåligt.