lördag 7 februari 2009

Obama i kris?

Jag är en Obama-supporter. Jag följde primärvalen i USA mycket noga och likaså det nationella valet och jag är mycket glad att Obama vann.

Hittills har Obama inte hunnit göra så mycket, men det som gjorts verkar bra, som t ex att förbjuda tortyr och att Guantanamo-fängelset ska stängas.

Men vad är det som pågår nu? Ett lagförslag på runt 800 miljarder dollar har godkänts i representanthuset helt utan republikanskt stöd. Nu debatteras det i senaten och har vattnats ur rejält och republikanerna sätter sig på tvären för det mesta.

För en utomstående verkar det som om Obama gör enorma ansträngningar för att nå fram till en kompromiss mellan demokrater och republikaner och får absolut ingenting tillbaka från republikanerna.

Hur länge ska detta pågå? Kommer det att resultera i en urvattnad lag som republikanerna ändå inte stöder? Jag börjar bli orolig. Jag tror det är dags för Obama att sluta göra eftergifter för en grupp som ändå inte verkar intresserad av att stödja honom och som för övrigt var ansvarig för mycket som skapade den ekonomiska kris vi nu befinner oss i.