söndag 7 juni 2009

Klimatförnekarnas extrema dumhet

Det finns människor som verkar normalbegåvade, men ändå visar sig vara sanslöst dumma när det gäller frågan om vårt klimat. Det finns folk, som efter att ha upptäckt att temperaturen på jorden varierat kraftigt under årmiljonerna, påstår att all förändring är "naturlig" och därför inget att oroa sig för.

Jag vet inte hur allvarligt det är med den ökande andelen växthusgaser i atmosfären. Jag vet inte hur bråttom det är att minska utsläppen av koldioxid. Men jag förstår att snabbt föränderligt klimat ställer till stora problem för vår civilisation.

Dessa problem uppstår oavsett om förändringen är "naturlig" eller inte, så det är inget vi kan gömma oss från. Och om det är så att vårt utnyttjande av fossila bränslen orsakar eller snabbar på denna förändring, så är det något att vara glad för: vi kan ju då nämligen göra något åt problemet!

Men, till min stora förvåning, stöter jag då och då på människor som påstår att klimatproblemet är något som "hittats på" av, öh, ja, jag vet inte riktigt vem det skulle vara... Galna vetenskapsmän, kanske?

Möjligen är problemet överdrivet. Möjligen är det tvärtom mer akut än jag kan ana. Men att det finns ett problem när medeltemperaturen ändras snabbt borde vara självklart för alla. Om havsnivån stiger måste stora mängden människor flytta på sig, vilket onekligen leder till problem.

Jag hoppas att de som förnekar klimatproblemet alla bosätter sig i låglänta områden.